Claudicatio intermittens ofwel Etalagebenen
Mensen met deze klachten moeten bij het lopen van een bepaalde afstand vaak stil blijven staan omdat ze door verminderde doorbloeding pijn in de benen krijgen. Om in zo'n situatie niet op te vallen, blijven ze bijvoorbeeld voor een winkeletalage staan en vandaar de naam "Etalagebenen".

Claudicatio is een vaatziekte. De oorzaak van deze klachten is een vernauwing of afsluiting in de slagaderen naar/in de benen. Hierdoor komt er bij inspanning (lopen) te weinig zuurstofrijk bloed bij de spieren. Zo ontstaat er een verzuring kan ontstaan waarvan pijn het gevolg is. Als u stil staat komen spieren tot rust. De bloedstroom kan dan zuurstof aanvullen, waardoor de klachten verdwijnen.

Door regelmatig te lopen bent u in staan het ziekteproces een halt toe te roepen en uw loopafstand te verbeteren. Zeven van de tien patienten met "Etalagebenen"kunnen door middel van looptraining een operatieve ingreep of een dotterprocedure voorkomen.

Voor claudicatio-patienten is lopen veruit de meest efficiente manier van bewegen. Ten eerste zal de algehele conditie verbeteren. Daarnaast zal de bloedtoevoer naar de benen verbeteren door regelmatig te lopen. Loopoefeningen zorgen ervoor dat de bloedstroom door de kleinere aderen toeneemt.

Geleidelijk ontstaan er 'sluiproutes' die het bloed om de vernauwde aderen heen leiden. Op deze manier worden uw benen weer beter van bloed voorzien. De spieren krijgen meer zuurstof en u heeft minder gauw klachten. Na verloop van tijd kunt u een grotere afstand afleggen voordat de klachten optreden.

Als deze looptherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt uitgevoerd (gesuperviseerde looptherapie), lijken de resultaten aanzienlijk beter. Een bijkomend voordeel is dat de fysiotherapeut ook aandacht kan besteden aan de leefstijlveranderingen die nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen. U kunt hierbij denken aan stoppen met roken, gezond eten en het ontwikkelen van een actieve levensstijl.

Claudicationet: landelijk netwerk looptherapie, geeft u duidelijkheid over waar en bij welke fysiotherapeut bij u in de buurt goede kwaliteit gesuperviseerde looptherapie wordt gegeven. Sinds mei 2013 is collega Sonja aangesloten bij Claudicationet.