Dertig procent van de kinderen in Nederland heeft problemen met schrijven. Hebben een slordig handschrift, moeite met lettervormen, een laag schrijftempo, pijn en vermoeidheid bij schrijven of een combinatie van deze zaken. Door corona is het aantal kinderen met schrijfproblemen alleen maar toegenomen. Door de lockdowns misten ze de instructies van hun leerkracht die hen de juiste manier aanleerde en hen verbeterde als het niet goed ging.

“Het schrijven is een motorische vaardigheid”, vertelt IJMed kinderfysiotherapeute Agnes van Brug. “En bij iedere leeftijd horen weer andere motorische vaardigheden die een kind onder de knie moet krijgen. Sommige kinderen lukt dit goed en bij andere kinderen gaat de ontwikkeling anders. Zij hebben bijvoorbeeld meer moeite met schrijven, veters strikken lukt niet, knoeien veel of verliezen het plezier in tekenen en schrijven. En ondanks dat we vaker computers, tablets en smartphones gaan gebruiken, blijft schrijven een belangrijke vaardigheid. Bijvoorbeeld omdat kinderen letters beter herkennen als ze deze al schrijvend hebben geleerd”

“Bij een kind met schrijfproblemen zoeken we via een gesprek, observatie en een schrijfonderzoek naar de oorzaak van het probleem. In overleg met de ouders en eventueel de leerkracht stellen we daarna een behandelplan op. De behandeling bestaat daarna uit oefeningen en adviezen om de fijne motoriek en het schrijven te verbeteren, waardoor letters schrijven en verbinden steeds beter gaat en ze beter mee kunnen doen op school”, besluit Agnes van Brug.

Als uw kind problemen heeft met schrijven of als u meer wilt weten over kinderfysiotherapie bij schrijfproblemen kunt u contact opnemen met IJMed via telefoonnummer 0255-532211 of email.